twitter
rss




Definisi Runtutan

Sanat Md Nasir dalam Mohd Rashid (2018) mendefinisikan runtutan sebagai susunan fikiran ayat secara logik atau kualiti kefahaman tentang sesuatu. Selain itu, Weber dalam Tarigan pula menyatakan runtutan bermaksud koheran, di mana hubungan yang cocok dan sesuai atau kebergantungan antara satu sama lain yang rapi, beranjak dari hubungan-hubungan alamiah bahagian-bahagian atau hal-hal satu sama lain, seperti bahagian-bahagian wacana atau argumen-argumen suatu rentetan penalaran. Secara kesimpulannya, runtutan ialah kaitan sesuatu ujaran secara logik bagi memberi lebih kefahaman kepada pembaca. 


Ciri-ciri runtutan    


F. J Angelo dan Harimurti Kridalaksana dalam Mohd Rashid Md Idris et. al (2018) menyatakan terdapat 15 ciri-ciri runtutan dalam wacana. Namun, setelah dibuat perbincangan berikut merupakan sembilan ciri-ciri bagi runtutan berdasarkan tokoh-tokoh tersebut:


1.      Aditif dan penambahan
2.      Rentetan
3.      Pengulangan
4.      Penekanan
5.      Hubungan keseluruhan dan bahagian
6.      Hubungan hasil dan kegagalan
7.      Hubungan perbandingan
8.      Hubungan ibarat
9.      Hubungan tujuan






1) Aditif dan penambahbaikan

Aditif digunakan untuk memberi maklumat tambahan kepada sesuatu perkara yang diperkatakan sebelumnya. Antara kata aditif ialah seperti, dan, lalu, malahan, tambahan pula, di samping itu dan sebagainya.  Sebagai contoh:

“Iman seorang pelajar yang bijak membahagikan waktu antara belajar dan bersukan. Tambahan pula, dia sering mendapat keputusan yang cemerlang walaupun aktif bersukan. Dia sering menjadi rujukan rakan-rakannya dan sering dipuji oleh guru”.


Melalui ayat di atas, terdapat penggunaan kata aditif melalui perkataan tambahan pula serta kata hubung dan. Kata hubung tambahan pula digunakan untuk menunjukkan tambahan daripada maklumat yang terkandung dalam ayat sebelumnya. Kata hubung dan pula digunakan bagi menunjukkan maklumat tambahan dalam satu ayat yang sama. Berdasarkan ayat tersebut, jelaslah bahawa penggunaan kata aditif bertujuan untuk menambah  maklumat dalam sesebuah ayat.

 

2) Rentetan

Rentetan digunakan sebagai penanda bagi memperkatakan sesuatu secara berurutan. Kebiasaannya digunakan untuk menjelaskan seseuatu proses. Antara kata yang menunjukkan rentetan ialah pertama, kemudian, selepas itu, setelah itu, akhir sekali dan sebagainya. Sebagai contoh:

“Aishah akan melawat adiknya di hospital pada hari ini. Selepas bersarapan pada waktu pagi, Aishah segera bersiap untuk menuju ke hospital. Selepas itu, dia melawat pula rakannya di kawasan berhampiran. Setelah itu, dia kembali semula ke rumah pada jam 7 petang untuk makan malam bersama keluarga. Kemudian, dia berehat di rumah pada waktu malam setelah seharian berjalan”.


Petikan di atas menunjukkan urutan perbuatan seseorang dalam tempoh masa satu hari. Penggunaan runtutan jenis rentetan ini akan memberikan kefahaman yang lebih tinggi kepada pembaca mengenai sesuatu maklumat yang sedang diperkatakan. Rentetan sangat penting dalam menyampaikan sesuatu maklumat kerana pembaca lebih mudah mengenal pasti perkara yang berlaku dalam sesuatu tempoh masa.  

 

3) Pengulangan

Pengulangan digunakan bagi memberi penegasan sesuatu maklumat yang diperkatakan. Apabila perkara tersebut diulang berkali-kali, pembaca lebih memahami topik yang diperkatakan. Sebagai contoh:iy i

Ibu merupakan orang yang paling berjasa dalam hidup seseorang insan. Hal ini disebabkan ibu adalah orang yang melahirkan saya. Ibu adalah wanita yang menyusukan saya. Ibu juga insan yang sering berjaga siang dan malam terutamanya ketika saya sakit. Ibu memainkan peranan yang sangat penting dalam hidup saya kerana tanpa ibu saya merasakan hidup ini tidak bermakna. Betapa besarnya jasa seorang ibu kepada diri ini”.

Melalui ayat di atas, pengulangan ibu digunakan bagi menunjukkan betapa pentingnya perkataan tersebut dalam ayat yang diperkatakan. Perkataan ibu digunakan sebanyak tujuh kali bagi menggambarkan betapa pentingnya pengorbanan seorang insan yang bergelar ibu. Tujuan pengulangan dilakukan adalah bagi menegaskan isi sesuatu cerita dan pembaca atau pendengar mudah untuk mengesan isi cerita yang cuba disampaikan.



4) Penekanan

Penekanan digunakan bagi meningkatkan kekoherensifan wacana dalam sesuatu teks atau perkara yang diperkatakan. Antara kata yang memberi penekanan ialah sesungguhnya, bahawasanya, sungguh, sememangnya, nampaknya dan sebagainya. Sebagai contoh:

Sesungguhnya Malaysia merupakan sebuah negara yang semakin dikenali di persada dunia dan semakin pesat membangun”.


Berdasarkan ayat di atas, kata penekan sesungguhnya digunakan bagi menegaskan negara Malaysia  sebagai sebuah negara maju yang semakin gah di persada dunia.  Sesuatu ujaran perlu diletakkan kata penegas bagi menegaskan sesuatu topik yang diperkatakan. Hal ini bertujuan untuk meningkatkan tujuan dan penerimaan dalam diri pembaca atau pendengar.



5) Hubungan keseluruhan dan bahagian

Ciri ini memerlukan penulis mahupun pengujar mengutarakan sesuatu perkara secara generalisasi, kemudian diceritakan tentang bahagian-bahagian tertentu dalam perkara yang dibincangkan. Sebagai contoh:

“Penyakit sindrom kurang daya tahan atau Aids bukanlah gejala yang baharu. Penyakit ini telah lama dikesan di beberapa buah negara di Eropah. Penyakit yang disebabkan oleh virus HIV ini telah menyebabkan daya tahan seseorang musnah dan tidak dapat berfungsi dengan baik”.

Ayat dia atas menunjukkan penggunaan beberapa perkataan yang mempunyai hubungan dengan keseluruhan ayat. Kemudian perkataan tersebut dipecahkan kepada bahagian-bahagian tertentu bagi menunjukkan hubungan antara satu sama lain. Hubungan tersebut boleh dilihat melalui ayat tersebut, di mana kata seperti kurang daya tahan, Aids, virus dan HIV menunjukkan perkaitan bagi penyakit Aids. Petikan yang menerangkan sesuatu topik sedemikian membolehkan pembaca atau pendengar lebih memahami sesuatu topik dengan terperinci. 


6) Hubungan hasil dan kegagalan

Ciri ini menerangkan keadaan sesuatu hasil yang akhirnya menemui kegagalan selepas sesuatu tindakan. Hubungan hasil dan kegagalan ini hanya dapat dikenal pasti melalui pembacaan atau pendengaran keseluruhan teks atau ujaran. Sebagai contoh:

“Aini telah tamat mengambil kursus memasak di salah sebuah Akademi Memasak di ibu negara. Dia telah mencuba resepi Kek Coklat yang telah dipelajarinya itu di rumah. Namun, hasilnya tidak seperti yang diharapkannya kerana kek tersebut hangus dan tidak mengembang dengan baik”.

Petikan di atas pula menunjukkan ayat yang menggunakan runtutan jenis hubungan hasil dan kegagalan. Ayat di atas menunjukkan hubungan hasil, di mana Aini telah berjaya menamatkan kursus memasak yang dipelajarinya. Namun, dalam masa yang sama hubungan kegagalan turut berlaku, di mana Aini tidak berjaya menghasilkan sebuah kek sebagaimana yang telah dipelajarinya di Akademi Memasak. Hubungan hasil dan kegagalan ini penting supaya pembaca atau pendengar mengetahui hasil yang akan berlaku daripada perkara yang dilakukan.


7) Hubungan perbandingan


Ciri ini dapat dilihat melalui perbandingan dua perkara iaitu keadaan dan situasi. Perbandingan akan meningkatkan koherensi sesebuah teks. Peningkatan koherensi akan meningkatkan peningkatan tujuan dan penerimaan sesuatu teks. Sebagai contoh:

“Alia mendapat keputusan yang cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) iaitu 8A, manakala kembarnya, Aina hanya mendapat keputusan yang memuaskan iaitu 3A sahaja”. Walaupun Aina tidak mendapat keputusan yang baik, ibu bapa mereka tidak pernah membanding-bandingkan mereka berdua.

Petikan di atas pula menunjukkan tentang ayat yang menggunakan runtutan jenis hubungan perbandingan. Ayat di atas menunjukkan perbandingan antara keputusan yang diperoleh oleh Alia dan Aina. Kata hubung perbandingan manakala digunakan bagi menunjukkan perbezaan keputusan yang diperoleh oleh kedua-dua individu tersebut. Ayat seterusnya pula menunjukkan kata hubung perbandingan walaupun bagi menunjukkan perbandingan antara ayat pertama dan ayat kedua. Perbandingan dibuat bagi menerangkan dua keadaan yang berbeza yang berlaku pada masa yang sama.


8) Hubungan ibarat


Hubungan ibarat dapat dilihat melalui penggunaan peribahasa, simpulan bahasa dan bidalan. Penggunaan peribahasa dapat meningkatkan lagi kefahaman pembaca mengenai topik yang dibincangkan. Sebagai contoh:

A1       Dia sangat cantik seperti bulan dipagari bintang.
A2       Ahmad ibarat kaki bangku kerana dia tidak pandai bermain bola.

Ayat di atas menunjukkan penggunaan hubungan ibarat bagi menjelaskan lagi ayat yang diperkatakan. Hubungan ibarat ini boleh dilihat pada kata yang menggunakan perkataan seperti, ibarat, umpama dan bagai. Walaupun tidak mempunyai kata ibarat, peribahasa juga boleh digunakan bagi menggambarkan sesuatu keadaan, di mana peribahasa tersebut perlulah bersesuaian dengan ayat yang digunakan. Kelebihan menggunakan kata ibarat adalah memudahkan pembaca atau pendengar untuk lebih memahami sesuatu topik dengan lebih jelas.


9) Hubungan tujuan


Hubungan tujuan digunakan bagi menggambarkan sesuatu tindakan. Sesuatu tujuan penting dalam meningkatkan lagi kefahaman pembaca. Sebagai contoh:

“Munirah bertungkus lumus menyiapkan kerja kursus Sejarah yang diberikan oleh gurunya tanpa mengira siang dan malam. Dia berharap dapat menyelesaikan tugasan tersebut tepat pada waktunya”.

Petikan di atas pula menunjukkan ayat yang menggunakan runtutan jenis hubungan tujuan. Hubungan tujuan ini tidak dapat dikenal pasti hanya melalui perkataan semata-mata, tetapi perlulah memahami keseluruhan konteks ayat. Ayat di atas menerangkan bahawa Munirah bertungkus lumus melakukan kerja kursusnya dan bertujuan untuk menghantar tugasan tersebut tepat pada waktunya. Jika dilihat pada ayat pertama sahaja, pembaca mungkin tidak dapat memahami apa yang cuba disampaikan oleh penulis. Tetapi jika pembaca membaca keseluruhan teks, maka maksud sebenar ayat tersebut akan dapat difahami.



0 comments:

Post a Comment