Tujuan Wacana
1. Menimbulkan
Interaksi Komunikatif
Wacana
yang dihasilkan bertujuan untuk menimbulkan interaksi komunikatif, iaitu
komunikasi antara penutur dengan pendengar dan komunikasi antara penulis dengan
pembaca. Kedua-dua komunikasi ini masing-masing terlibat dengan komunikasi
lisan atau komunikasi tulisan. Tujuan sesebuah wacana melibatkan dua aspek
utama, iaitu aspek tautan dan runtutan. Hal ini demikian kerana kedua-dua aspek
ini merupakan aspek penting dalam pembentukan sesebuah wacana supaya teks atau
wacana tersebut mempunyai makna yang jelas dan difahami oleh pembaca atau
pendengar.
Tujuan
dalam hubungan komunikasi antara dua hala ini penting supaya teks atau wacana
yang dihasilkan oleh seseorang itu tidak menyimpang atau tidak difahami
daripada makna asal teks itu dihasilkan. Penghasilan wacana yang bermakna dapat
dihasilkan sekiranya seseorang penulis atau penutur dapat memahami atau
menguasai dengan lebih jelas mengenai tujuan sesebuah wacana yang dibentuk.
Seseorang penulis atau penutur perlulah mengetahui tujuan dalam penggunaan
wacana serta menentukan jenis wacana yang hendak digunakan. Hal ini untuk
memastikan wacana yang dibentuk dapat menepati tujuan sebenar sesebuah wacana
atau sesebuah teks dibentuk. Tambahan pula, sesebuah wacana yang dibentuk
mempunyai perkaitan antara teks yang dibentuk. Dalam konteks ini, makna
terbahagi kepada dua makna, iaitu makna dasar dan makna pragmatis. Makna dasar
merujuk kepada makna yang ditanggapi tanpa mengambil kira konteks, manakala
makna pragmatis pula merujuk kepada makna sebenar yang berpandukan konteks
tertentu.
2. Mendapatkan
Sesuatu Maklumat
Tujuan
wacana yang seterusnya ialah mendapatkan sesuatu maklumat. Pada kebiasaannya
seseorang itu mendapatkan maklumat dengan menggunakan ayat tanya. Ayat tanya
digunakan oleh penutur atau penulis untuk mendapatkan maklumat yang lebih jelas
dan terperinci mengenai sesuatu topik yang ingin dibincangkan. Misalnya:
Berdasarkan
contoh-contoh ayat di atas, ayat tanya digunakan untuk mendapatkan sesuatu
maklumat. Sebagai contoh ayat (i) Siapakah pemain piano itu?, penutur
atau penulis menggunakan ayat tanya untuk mendapatkan maklumat berkenaan pemain
piano yang handal tersebut.
Contoh
ayat (ii) Bagaimanakah keadaan kaki nenek kamu?, yang menggunakan ayat
tanya untuk mendapatkan maklumat mengenai keadaan kaki nenek Ahmad. Ayat (iii)
Bilakah hari jadi adik kamu?, pertanyaan diujarkan adalah untuk mendapatkan
waktu atau masa hari jadi adiknya.
Bagi
contoh ayat (iv) Pertandingan bercerita itu diadakan pada minggu hadapan?
pula, pertanyaan diujarkan adalah untuk memastikan bahawa pertandingan
bercerita itu diadakan pada minggu hadapan atau tidak. Contoh terakhir ialah
ayat (v) Bas itu sudah bertolak?, yang ditanyakan untuk memastikan
samada bas tersebut sudah bertolak atau belum.
Berdasarkan
keterangan yang dijelaskan di atas, menunjukkan penutur ataupun penulis akan
menggunakan ayat tanya untuk tujuan mendapatkan sesuatu maklumat tentang
sesuatu perkara.
3. Menyampaikan
Maklumat
Dalam
penghasilan sesebuah wacana, penutur atau penulis akan menggunakan ayat penyata
untuk menyampaikan sesuatu maklumat. Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan
dengan maksud untuk membuat satu pernyataan serta mempunyai tujuan untuk
menyatakan atau memberikan keterangan tentang sesuatu perkara. Ayat penyata
juga dikenali sebagai ayat keterangan. Contoh ayat adalah seperti berikut:
Berdasarkan
contoh-contoh ayat di atas, penulis atau penutur akan menggunakan ayat penyata
untuk memaklumkan ataupun menyampaikan sesuatu maklumat. Sebagai contoh, ayat 1
pelajar-pelajar sedang mengulang kaji pelajaran di perpustakaan. Ayat
tersebut diujarkan penulis atau penutur untuk menyatakan tempat pelajar-pelajar
sedang mengulang kaji pelajaran kepada pembaca atau pendengar ialah di
perpustakaan.
Contoh ayat 2, Normah tidak pergi
ke sekolah pada hari ini, penulis atau penutur menggunakan ayat penyata
untuk menyampaikan maklumat bahawa Normah tidak pergi ke sekolah pada hari ini.
Kemudian, ayat 3 Datuk sedang berehat di ruang tamu pula, penulis dan
penutur menyampaikan maklumat tempat datuk sedang berehat. Contoh terakhir ayat
4, Siti sekeluarga akan melancong di Taiwan. Penulis dan penutur
menggunakan ayat penyata untuk menyampaikan maklumat mengenai tempat Siti
sekeluarga akan melancong.
Oleh itu, penulis atau
penutur akan menggunakan ayat penyata apabila tujuan untuk membentuk wacana
adalah untuk menyampaikan sesuatu maklumat ataupun sesuatu perkara kepada
pembaca mahupun pendengar.
4. Menjadikan Sesuatu Tindakan Berlaku
Tujuan wacana yang seterusnya ialah menjadikan
sesuatu tindakan berlaku dengan menggunakan ayat perintah. Ayat perintah
merupakan ayat yang digunakan dengan tujuan untuk menimbulkan sesuatu tindakan.
Terdapat empat kategori ayat perintah, iaitu ayat suruhan, ayat larangan, ayat
silaan dan ayat permintaan.
Ayat suruhan ialah ayat yang
diucapkan dengan tujuan memberi perintah atau arahan, manakala ayat larangan
pula ialah ayat yang menggunakan kata larangan seperti jangan dan usah
sebelum kata kerja dengan tujuan menegah seseorang untuk melakukan sesuatu
perkara. Selain itu, ayat silaan merujuk kepada ayat yang menggunakan kata
silaan seperti sila atau jemput sebelum kata kerja dengan tujuan
untuk menjemput atau mempersilakan seseorang. Akhir sekali, ayat permintaan
merupakan ayat yang menggunakan kata permintaan, seperti minta dan tolong
dengan tujuan untuk memohon permintaan dan pertolongan. Contoh ayat adalah
seperti berikut:
Ayat (a) Pergi kamu dari rumah ini!
merupakan ayat suruhan, iaitu mengkehendaki pembaca atau pendengar pergi dari
rumah tersebut. Selain itu, dalam ayat (b) Jangan ambil harta orang lain
pula, merupakan ayat larangan yang melarang pembaca atau pendengar mengambil
harta orang lain.
Dalam ayat (c) Sila
serahkan borang permohonan tersebut ke pejabat, tergolong dalam ayat
perintah jenis ayat silaan yang mengalu-alukan pembaca atau pendengar untuk
menyerahkan borang permohonan tersebut ke pejabat. Ayat (d) Minta kamu semua
bertenang pula tergolong dalam ayat perintah jenis ayat permintaan. Ayat
tersebut meminta pembaca atau pendengar berada dalam keadaan tenang.
5. Memerikan Teks
Menurut Henry Guntur Tarigan (1995:77) dalam
Mohd Rashid Md Idris (2018), tujuan wacana adalah untuk memerikan teks serta
berupaya untuk menjadikan teori wacana sebagai pegangan umum.
Tujuan memerikan teks adalah untuk memudahkan
penutur atau penulis memahami serta memanfaatkan teks atau kelompak teks. Hal
ini bermaksud penutur atau penulis dapat memerikan teks bertujuan untuk
menghasilkan sesebuah wacana berdasarkan idea topiknya. Selain itu, memerikan
teks juga bertujuan untuk memudahkan penulis membuat perbandingan antara
teks-tkes ataupun bahagian-bahagian teks, di samping memudahkan penulis melihat
persamaan dan perbezaan yang terdapat dalam sesebuah wacana. Hal ini
menjelaskan bahawa seseorang penulis dapat menunjukkan dengan tepat mengenai
sesuatu yang menjadi ciri khas kepada sesebuah teks.